Tuesday, October 9, 2007

Colca Canyon

Colca Canyon, a three day trip, an awesome trip. This time I will do it in Dutch...

Zaterdag ochtend vrij vroeg vertrokken Ed (een Brit die ik in Nazca trof en de eerste 2 dagen mee ging) en ik richting het bus station, richting de colca canyon, één van de diepste canyons in de wereld, waar ook condors te zien zijn (al heb ik ze niet gezien!).

Dankzij Femke (bedankt) kon ik gemakkelijk aan een adres komen zodat de tour door de colca individueel kon, ipv een georganiseerde tour. Gesproken met een Nederlandse die hier in Peru woont en het ´heilige´ roze papiertje ontvangen met de route en slaapplaatsen. (oh ja, ik werd om twee redenen gewaarschuwd voor de trip, hoogteziekte, behoorlijke kans en mijn zwakke knie)

Na een busrit van ruim 3 uur kwamen we aan in Yangue, La Posada de Yangue, vriendelijk ontvangen, spaghetti als lunch en vervolgens een tour door de man des huizes langs mooie plaatsen, ruines stammend uit het inca tijdperk. Na een wandeling van ongeveer 3,5 uur kwamen we aan bij de hot springs, een heerlijk bad genomen om vervolgens terug te gaan naar het hostel. Een overheerlijke maaltijd en vroeg op, 4.15 om de bus te halen naar Abanaconde.. Van hieraf zou ik er alleen voor staan, Ed stapte uit bij de Cruz del Condor (Condor view point). Even een prijs indicatie voor jullie, 2 maaltijden + overnachting, 32 soles, ofwel 8 euro...

Nu stond ik er alleen voor, een afdaling van 1200 meter (nadeel van afdaling, je moet ook weer omhoog). Een gids van een andere groep wees even welke kant ik op moest en gaan... Een stijle helling, schrale lucht op bijna 3400 meter hoogte, een mooie uitdaging.. Het was zwaar, maar uiteindelijk (na bijna 4 uur) beneden aangekomen bij Oasis voor een lunch en even zwemmen.. (foto is een deel van de afdaling) Onderweg veel mensen ontmoet, oa uit Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Slowakije. Na de lunch aan de andere kant van de canyon naar boven.. Ruim 500 meter... Ongeveer na iedere bocht of 2 bochten lucht happen! Even bijkomen en doorgaan. Na ongeveer 400 meter waren de locals op een veldje aan het voetballen (in 25 graden, 2500 meter hoogte). Af en toe een praatje onderweg.. 20 minuten (yes) vlak lopen voor ik doorging naar de volgende afdaling.

Tegen 5.15 na een klein klimmetje kwam ik aan bij de Posada de Roy, mijn verblijf voor deze nacht. Geen electriciteit, koken op een houtkachel, wel een heerlijke warme douche. Over rotsen en door droogte daar naartoe gelopen, aankomen in een groene bloemrijke oase! na een maaltijd vroeg gaan slapen na een babbeltje met een paar canadezen. Tot de volgende ochtend...

Iets voor 2, ja jullie lezen het goed, iets voor 2 ´s nachts opgestaan... Een klim van ongeveer 1200 meter voor de boeg, eerst een afdaling naar de brug. Dit allemaal in het donker, best spannend moet ik zeggen.. Rotsen, losliggende stenen. Het leuke was dat ik in gezelschap was, twee honden, die me vergezelden en over me waakten. Na ongeveer 2 uur lopen kwam een local me voorbij met een paar ezels
. Vervolgens genieten van het aanbreken van de dag. Echt waanzinnig, het uitzicht. Daarna een paar locals getroffen, handjes geschud, puffend en steunend gevraagd of het nog ver was, ja, nog ver! Echt, enorm zwaar, maar..... Gelukt!!! Geen last van hoogte ziekte, vrijwel geen spierpijn, wel een aanslag op mijn longen, welke ik nu nog voel!

Vervolgens een bus laten stoppen, daar ingesprongen naar de cruz del condor. Niets gezien, al werden ze later wel gesignaleerd. Op het bus station was het vervolgens net een reunie met alle mensen die ik had getroffen.. Een groep meiden was maar met de ezel omhoog gegaan. Eén van de franse die ik trof is echt enorm onwel geworden tijdens de klim. Blij dat ik het solo heb gedaan, eigen ritme, luisterend naar mijn lichaam. Dan maar ietsje langzamer dan anderen, maar wel fit! Gisteravond nog gegeten met een Zwitserse die een jaar lang op pad gaat.. Vanavond waarschijnlijk met een Britse hier uit het hostel, ze houd er niet van zich te binden maar is hier om te kijken of het wat wordt met haar vriendje die ze tijdens een eerdere reis heeft ontmoet..

Nu zit ik nog in Arequipa, ga morgen of overmorgen door naar Tacna om de grens met Chili over te steken. Ik was namelijk één van mijn handdoeken vergeten in Nazca en deze komt morgen hier in Arequipa. De volgende fatsoenlijke internet kans zal in Chili zijn, San Pedro de Atacama, vlak voor ik begin aan één van de hoogtepunten van deze reis, de ´Salar de Uyuni´!

15 comments:

Anonymous said...

Hoi Marcel.

Indrukwekkend wat je allemaal schrijft. Heb je ook nog meer foto's gemaakt zodat we een nog beter beeld krijgen wat je hebt gedaan.Mooi dat je allerlei mensen ontmoet. Een hele ervaring.
Hou je haaks.

Groeten

Pa en Ma

Anonymous said...

Hi..! Wat een heerlijkheid..pff je schrijft het zo intens..alsof 'ik' meedrentel ( ahah! Op die manier heb ik toch, half om half, een beetje vakantie gevoel!) Thanks!

geniet(van de warme douche)..en blijf je lezen..
doeidoei!

Anonymous said...

De klim klinkt als een hele overwinning, lekker om het op jouw manier te doen!
succes bij de grensovergang!
greetz uit regenachtig den haag

Anonymous said...

Hi Mars! Hier Venus, wat een prachtige reis!! Zoals altijd ook weer supermooi beschreven, wow die zonsopgang zal prachtig geweest zijn live! Tot gauw, hier alles prima, xx Juul

Anonymous said...

Wat een mooi schaapje :-))
Kus!

Anonymous said...

Mooie foto's Marcel! Die bloemenoase spreekt tot de verbeelding, zo ook de prachtig blauwe lucht. Het geldt eigenlijk voor alle afbeeldingen. Superleuk dat het kan met de techniek van tegenwoordig - ik klink als een ouwe taart, maar toch meen ik het - op deze manier een beetje met iemand meereizen.

Fijn dat je tijdens de donkere tocht werd vergezeld door twee viervoeters, dat bewijst mijn stelling over honden maar weer. Waar zouden we zijn zonder hen ;-)

Met het Britse meisje heb je vast even een goed gesprekje over vrijheid en binden kunnen voeren!

Jammer dat je geen condor hebt gezien, volgens mij zit dat je wel ietsje pietsje dwars, of niet?
Ik las er al eerder over meen ik.
Maar wat niet is kan nog komen, en dan komt de foto daar vast vlug achteraan. Ik ben ook wel benieuwd, alhoewel ik een afstandje prefereer.


Tot in Chili!

ps. nu moet ik een heel onbeleefde woordverificatie invullen, het zou niet moeten mogen, het eindigt met f*ck! .. regel jij die zaken? ;)

Anonymous said...

*zit op het puntje van mijn stoel*, lees je geboeid en kijk nieuwsgierig uit naar jouw belevenissen in de ´Salar de Uyuni'..

Groeten vanuit het limburgse
Ps nederlands staat je ook erg goed
:-)

Anonymous said...

Hoi Marcel,

mooie verhalen,
ik ben zelf ook een doorgewinterde Z-amerika reiziger.
(ik ben een collega van je vader,die mij vol trots jouw blog heeft laten zien)
wel jammer dat je niet langs Cusco
en machu pichu bent gegaan.
(de Inca trail is fantastisch!)
maar de salar de Uyuni is werkelijk
heel bijzonder,mooiste gebied waar ik ooit geweest ben.
geniet ervan.

Groet,Alain Visser

Anonymous said...

Mooie combi van tijd voor jezelf en tijd met anderen als ik het zo lees. Geniet!

Anonymous said...

Het leest als een prachtig reisverhaal Marcel. Fijn dat je er zo van geniet en dat je er ons van laat mee genieten.
x Michèle

Anonymous said...

@ paps/mams een cd met foto´s is onderweg en ik kijk nog naar iets om meer te kunnen plaatsen, hopelijk in Sucre over een klein weekje..

@ claire, dank je.. En ja, heerlijkheid, de douche, maar ook de warmwaterbronnen...

@ kim, hmm, over die berg schrijf ik nog wel een keer, maar wanneer je er voor staat denk je echt.. daar tegenop, no way.. Was goed.. Lekker..

@ juul, fijn te lezen dat alles prima is daar.. Het was echt waanzinnig, ondergang en opkomst...

@ maartje, ik ben voorbij aan de condors, ach, ik was zo bekaf dat ik er eerst aan dacht het helemaal te skippen.. Zo veel mooie dingen... Die bloemenoase, wow...

@ Dorine, dank U jongedame.. Tsja, de limburgse ´bergen´ is toch iets anders dan die hier...

@ Alain, dank voor je reactie! Jij weet dan goed waar ik rondga.. Cuzco en incatrail volgen nog, eerst bolivia, via la paz lake titicaca... Vanuit Cuzco door naar ecuador

@ marleen, heerlijke combi, tijd voor mezelf nemen en gezelschap.. Nu meer medereizigers gevonden, we gaan met z´n 3-tjes uyuni doen, een nederlandse die ook alleen reist, een brit en ik

@ Michèle, hola, que tal? Het is echt heerlijk hier.. Anders dan jouw geliefde spanje, maar heerlijk! De komende dagen richting de koudste regionen.. En.. Nog zo veel moois voor de boeg.. Hoogtepunt 1 vanaf Zaterdag-Maandag (hoogste punt dan ook of Dinsdag)

Anonymous said...

ik zie nu dat mijn berichtje nooit geplaatst is:(..
naja je verhalen klinken iig super...mooie foto's ook!!:D
lijkt me prachtig om daar te mogen zijn!!

Anonymous said...

Wat enig, zo'n 1 op 1
:-)

Ok, de limburgse bergen zijn dan wel heuveltjes vergeleken met, de Vaalserberg telt toch nog wel zo'n 325 m - das toch ook niet niks jongeman :P

Als ik me niet vergis dan ben je al ver in de richting, zoniet al reeds aangekomen in de Salar..

Groeten & fijn vervolg ontdekkingstocht

Anonymous said...

Al aardig wat van je grenzen verlegd, zo te lezen. :) Prachtig daar, en zo intens. Waarom vertrok je 's nachts alweer? Al kan ik me wel voorstellen dat je even het gevoel hebt dat de wereld van jou is, daar in de bergen, midden in de nacht, alleen twee honden, jij en de nacht. Waauw. :)

Anonymous said...

@ wenz, ik moest de bus halen die tussen 7 en 8 vertrok rihting de condor view... Helaas geen condors gezien, maar wat een tocht... En grenzen verleggen, dat doe je ook in een mijn op ruim 4000 meter hoogte en stoffige smerige lucht met een shaarste aan zuurstof.